donderdag 12 juli 2012

Boerderij of keuterij?

Van onze buren kregen we een boekje over keuterijen. Onze boerderij is eigenlijk een keuterij en wordt ook vermeld in dat boekje.
Een keuterij bood qua opbrengsten net niet genoeg om van te kunnen leven. De boer had dus nog ander werk waardoor het gezin uiteindelijk kon overleven.
Timmerman, rietvlechter, turfsteker of loonwerker óf....schaapherder.
Ha, komt dat even goed uit!
In onze huidige woonkamer was vroeger de deel. Daar stonden ongeveer 8 koeien in. Onze overburen wisten dat te vertellen. Het landje achter het huis is een smal perceel met aan weerszijden een greppel. Daarin groeien elzen, zoals het vroeger ook was.
In de omgeving lopen de koeien buiten, aan welke kant je ook het dorp inrijdt. Dat maakt Wezup wel idyllisch.




De keuterij






De boerin op de trekker





Doorkijkje naar het weitje


Hekje naar de moestuin




De koeien in de wei







Het zijpaadje langs de korenbloemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten